Vaardigheidseisen voor verkenners
Download het origineel: Vaardigheidseisen voor verkenners
Basisvaardigheden:
- Kunnen maken: platte knoop, schootsteek, vissersknoop, achtknoop, mastworp, timmersteek, kruissjorring, diagonaalsjorring, touwbezetting.
- Coordinaat opzoeken (m.b.v. geodriehoek en m.b.v. kaarthoekmeter), schieten en struinen met kompas en hiermee hindernissen ontwijken, gebruik van kruispuntenroute, stripkaartje, bolletje/pijltje-route en oleaat.
- Kennen: panoramaschets/aangezichtsschets, recognografische schets, horizonschets, plattegrond (situatieschets), schetstekening.
- Piramidevuur maken, aansteken en opruimen, oven kunnen bouwen, jagersvuur kennen.
- Hakken met kleine bijl, omgaan met bijlen, zagen en ander materiaal (onderhoud), benoemen onderdelen van een bijl.
- Partouilletent kunnen opzetten.
- Indeling van een patrouillekampje kennen (keuken!), fourage, keukenmateriaal, vuurtafel.
- Kunnen omgaan met een primus.
- Persoonlijke hygiëne en hygiëne bij het koken.
- Weten hoe te handelen i.g.v. eenvoudige snij-, schaaf- en brandwonden.
- Betekenis kennen van groet en uniform, wet en belofte kennen.
Vaardigheden van kader:
- ALLE BASISVAARDIGHEDEN.
- Kunnen maken: dubbele schootsteek, trompetsteek, paalsteek, slipsteek, gareelsteek, brandweerlus, katteklauw, muizing, vissersteek, steigersjorring; iets van katrollen en hun werking weten.
- Schaalberekeningen, kaart op noorden leggen, kruispeiling, plaatsbepaling met kompas, weten van de verschuiving van het magnetisch noorden, noorden bepalen met sterren en met de zon, hoogtebepaling (bijv. van bomen).
- Kennen: reflectorvuur, pagodevuur, stervuur, zwerversvuur, ondergronds vuur.
- Eventueel: hakken met 3/4-bijl.
- Overnachtingsplaats kunnen maken met plastic.
- Weten hoe te handelen i.g.v. botbreuken, bewusteloosheid, shock, slagaderlijke bloedingen; reddend zwemmen (theoretisch).